"Temu, kto nie zna matematyki, trudno jest spostrzec głębokie piękno przyrody." R. Feynman
Matematyka to rodzaj narzędzia, które pomaga zrozumieć nam świat wokół nas oraz tłumaczy prawa natury. Matematyka jest obecna w naturze, jak i w środowisku stworzonym przez człowieka. Człowiek użył praw natury do tworzenia swojego otoczenia. Dlatego też matematyka jest obecna w sztuce, nauce, technice. Ludzki umysł jest z natury matematyczny i każde dziecko ma potencjał, żeby go rozwinąć. Przez umysł matematyczny rozumiemy zdolność do logicznego i dokładnego myślenia, jak i zdolność do spostrzegania zależności między różnymi rzeczami, klasyfikowania oraz szacowania.
Aby rozwijac umysł matematyczny w naszej szkole nauczyciele zespołu matematyczno – przyrodniczego postanowili zorganizować turniej wiedzy i umiejętności dotyczący nauk ścisłych pn. „Matematyczno – Przyrodniczy Czar par”, który miał miejsce 2 czerwca 2014 r. Konkurs adresowany był do gimnazjalistów na wszystkich poziomach. Zadania skonstruowano tak, aby odpowiadały wiedzy i umiejętności reprezentantom poszczególnych oddziałów. Każdą klasę reprezentowała para uczniów.
· Klasa 1a: Magdalena Zalewska i Kamila Kadłubowska
· Klasa 1b: Kinga Jastrzębska i paulina Chmal
· Klasa 2a: Gabriela Początek i Dominik Zawiła
· Klasa 2b: Michał Bider i Maciej Kuliński
· Klasa 3a: Adam Janklowski i Katarzyna Lum
· Klasa 3b: Aneta Markowska i Patrycja Zalewska
Na początku pani Dyrektor Bożena Lorent uroczyście rozpoczęła konkurs. Jednocześnie przypomniała, że pierwszy tego typu turniej międzyklasowy w naszej szkole miał miejsce w 2002 roku. Następnie uczniowie losowali numery poszczególnych stanowisk. Każde stanowisko opisane byłem przedmiotem, którego dotyczyło zadanie, na przykład: biologia (do rozwiązania krzyżówka biologiczna ,geografia, chemia (krzyżówka chemiczna, fizyka (eksperymentalne wyznaczenie gęstości ciała i wyszukanie jego nazwy w tablicach fizycznych), informatyka (gra logiczna), logika (gra z serii Smarta games IQ TWIST). Każde z zadań miało ograniczenie czasowe i uczniowie rozwiązywali je co najwyżej 10 minut. Jeżeli udało im się wykonać zadanie przed czasem mogli skorzystać e słodkiego poczęstunku i napojów chłodzących. Po wykonaniu tych sześciu zadań reprezentanci klas przystąpili do gier miedzyklasowych z dziedziny matematyki. Uczniowie klas pierwszych grali w „wojnę ułamków”, uczniowie klas drugich wcielili się w „uczniów Pitagorasa” i obliczali nieznane długości boków trójkąta prostokątnego, a uczniowie klas trzecich musieli wykazać się wiedzą na temat własności graniastosłupów w grze „PRAWDA – NIEPRAWDA”.
Po zaciętej dwugodzinnej rywalizacji udało się wyłonić zwycięzców, czyli parę uczniów, a ściślej mówiąc uczennic, które zdobyły największą ilość punktów. Były to przedstawicielki klasy 1a: Kamila Kadłubowska i Magdalena Zalewska. Drugie miejsce zajęli uczniowie klasy 2a: Gabrysia Początek i Dominik Zawiła, a trzecie miejsce uczennice klasy 1b: Kinga Jastrzębska i Paulina Chmal. Wszyscy uczniowie biorący udział w turnieju: „Matematyczno – Przyrodniczym Czarze Par”, otrzymali dyplomy oraz nagrody ufundowane przez Wydawnictwo GWO (ołówki, linijki, ekierki i kątomierze z logo wydawnictwa), a także łamigłówkę „Mosty”. Ponadto zwyciężczynie otrzymały breloczki do kluczy ufundowane przez panią Ilów.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy!
tekst i foto: Wioletta Perkowska